Gérard A. P. van den Akker een gedreven lantaarnist uit lang vervlogen tijden |
|
Met dank aan Charles Barten voor het leveren van een groot aantal illustraties. |
Het is zo lang geleden, begin
jaren 70 van de vorige eeuw, dat het nog maar een vage herinnering is. Als
beginnend verzamelaar, in het bezit van nog maar één of twee toverlantaarns, had
ik de trein naar Amsterdam genomen om op bezoek te gaan bij Gérard A.P. van den
Akker die daar in de Balistraat een echt Amsterdams bovenhuis bewoonde. Dat bovenhuis was helemaal gevuld met toverlantaarns. Op kasten, tafels en op de vloer, waar je ook keek, stonden toverlantaarns en allerlei attributen. Gérard toonde ze mij met zichtbaar plezier, vertelde er van alles over en liet zien hoe zij werkten. Voor mij was dat genieten. Ik wist er nog maar zo weinig van, dat vrijwel alles nieuw voor mij was. De tijd vloog om en toen ik echt weg moest omdat ik anders de laatste trein naar huis niet meer zou halen, stelde zijn vrouw Suus voor dat ik zou blijven slapen. Dat heb ik niet gedaan, maar het demonstreert de hartelijke wijze waarop ik daar toen werd ontvangen. |
|
Gérard Antoine Pierre
van den Akker werd in 1929 geboren in
Amsterdam en werkte jarenlang als grafisch tekenaar. Zijn eerste voorstellingen waren
voor zijn dochtertje, met een toverlantaarn die hij van een collega had
gekregen. 'Ik hou niet van televisie en zocht naar iets wat de fantasie van het
kind zou kunnen prikkelen. Iets dat nog een beetje romantiek heeft.' Aanleiding tot zijn fascinatie
voor de toverlantaarn was een bezoek aan de toen 73-jarige
Peter Bonnet, de gepensioneerde directeur van
een nijverheidsschool in het Friese Sloten. Bonnet had een enorme verzameling
toverlantaarns opgebouwd waarvan maar weinig mensen het bestaan wisten. Het
contact tussen beide mannen leidde tot de oprichting van een tweemansgenootschap
met de naam
'Laterna Magica' en de opening van een museum in het woonhuis van Bonnet. Van
den Akker begon als 'explicateur' voorstellingen met de toverlantaarn te geven
en deed dit op een zo authentiek mogelijke manier. |
Zo placht hij zich
tijdens het vertonen van het 'Verslag eens Brand, een bloedstollend ooggetuige-verslag van
een hevigen brand anno 1880', te hullen in de kleding van een brandweerman uit
die tijd en bij 'Met oom op Safari, een reis door geheimzinnig Afrika en
mysterieus India' droeg hij een tropenpak en om het zo
waarheidsgetrouw mogelijk te maken deelde hij ook nog eens bananen onder het publiek uit. |
|||
|
De Stichting Laterna Magica
gebruikte als logo een afbeelding van een kromme, dwergachtige lantaarnist uit
'Het Groote Tafereel der Dwaasheid'. Deze
figuur, die door Gerard consequent als 'Luikerwaal' werd betiteld, wordt in het
boek de 'Actieuse Nacht-wind-zanger met zijn Tover Slons' genoemd. Op deze afbeelding is goed het molentje op zijn wandelstok te zien. Hieraan is de uitdrukking 'met molentjes lopen' ontleend. |
||
Aanvankelijk verzorgde Gérard de voorstellingen alleen, maar rond 1972 werd hij bijgestaan door Cornelis Hendrik van der Poll, die als lantaarnist de dubbele toverlantaarn bediende terwijl Gérard als explicateur de bijbehorende verhalen vertelde. Dit alles ondersteund door speeldoosmuziek en het melancholische geluid van een oude koffergramofoon. |
|
||
|
|||
Wanneer Gérard een serie plaatjes in handen
kreeg waarvan hij het verhaal niet kende, plaatste hij soms een oproep in de
krant voor oudere mensen die misschien zouden weten waar het over ging.
Dat was ook het geval met 'Het
Jurkje'. Hij kreeg talloze telefoontjes van mensen die zich het 'jurkje
herinnerden, een voordracht voor bruiloften en partijen van Eugène Manuel,
vertaald en bewerkt door J.L Wertheim. |
|
De Laterna Magica op de televisie. |
|
|
|
|
||
De
toverlantaarnvoorstelling van 'IJs Peter'
in het Amsterdamse Paradiso (1970). Een set van 23 toverlantaarnplaten gemaakt door Bamforth & Co. Engeland. |
Helaas ontbreken van deze set de platen met de nrs 4,
9, 10, 13, 14, 16, 18, 20, 21 en 23. Zie voor een andere set lantaarnplaten over IJs Peter het item Toverlantaarnplaten naar de beroemde verhalen van Wilhelm Busch. |
|
|
Van den Akker voelde zich altijd sterk
aangetrokken tot de magie, paranormale zaken, het onbegrijpelijke. In maart '75
organiseerde hij een Heksenverbranding op de Dam. Ook experimenteerde hij met z.g. bandstemmen. Wanneer audiobanden worden afgespeeld dan zouden in de hierop aanwezige ruis stemmen van gene zijde te horen zijn. |
|
Gérard A.P. van den Akker was
één van de eersten die in de jaren zeventig van de vorige eeuw het licht in de toverlantaarn weer
ontstak. Een pionier. Hij overleed in 2008. |
|
Kinderen, wees toch wijs, begeef u nooit alleen op ijs. |
|
Krantenartikelen en andere documenten.....
|
©1997-2021 'de Luikerwaal' Alle rechten voorbehouden. Bijgewerkt tot 05-06-2021. |