deel 6. |
Een bonte verzameling prachtige series toverlantaarnplaten. |
|
||||||||||
Naar: | deel 1 | deel 2 | deel 3 | deel 4 | deel 5 | deel 6 | deel 7 | deel 8 | deel 9 | deel 10 |
|
Prachtige 'Sing-along'-serie
toverlantaarnplaten van de bekende maker van dit genre lantaarnplaten, Scott and Van Altena, New York. De platen hebben het Amerikaanse langwerpige
formaat van 10 x 8,2 cm. Aan de rechterkant zijn ze voorzien van een etiket met
de naam van de serie, 'Come on Maria' en naam en adres van de wederverkoper, de
linkerkant heeft een etiket met handelsmerk en adres van de fabrikant. De serie werd gemaakt naar een bekende tophit uit die dagen, 1910, 'Come on Maria!' geschreven door Ren Shields, die ook het meer bekende lied 'In the good old Summertime' schreef, en Stanley Murphy. Het werd gezongen door de 'Telegraph Four'. Het lied gaat over een oud echtpaar dat terugkijkt op hun jeugd. Scott and Van Altena's lantaarnplaten zijn van een verbluffende kwaliteit met vaak zeer bijzondere fotomontages, en dat in een tijd waarin programma's als Photo Shop nog niet bestonden! Sing-along platen werden gemaakt om de bladmuziek te promoten en de teksten van het lied werden in de theaters veelal luidkeels meegezongen. |
||
Helaas is deze serie lantaarnplaten niet compleet. Aanwezig
zijn de nummers 1, 2, 3, 5, 6, 7, 9, 10, 11, 13, 14, 15 en de titelplaat met een
afbeelding van de bladmuziek. De eerste regel van de song luidt: In a crowded city sat a couple, old and gray Whose hearts were far away, mongst the fields of new mown hay. De lantaarnplaten van Scott and Van Altena zijn zeer gewild bij verzamelaars en lantaarnisten. Bovenstaande platen werden op Ebay verkocht voor rond de $ 500 per stuk! |
Nog zo'n schitterende 'Sing-along'-serie
toverlantaarnplaten, dit keer van de Amerikaanse fabrikant Simpson. De platen hebben het Amerikaanse langwerpige
formaat van 10 x 8,2 cm. Aan linker- en rechterkant zijn ze voorzien van een etiket met
de naam van de serie, 'Can't you take it back, and change it for a Boy' en naam en adres van de fabrikant. Ook deze serie lantaarnplaten is gemaakt naar een bekende tophit: 'Can't you take it back, and change it for a Boy', tekst en muziek van Thurland Chattaway. Hier is het eerste couplet: |
From the nursery creepin', a little boy came peepin' Shyly peepin' through a golden curl At a tiny bundle, such a funny bundle Was a tiny, little baby girl. Came to town that mornin', as the day was dawnin'. Mother thought t'would fill his heart with joy But he shook his little head and to his Mammy said: "Gee I wish that you had bought a boy" |
Uit de kinderkamer kroop een jochie Het keek schuchter om zich heen. In een wiegje met wat lakens lag een meisje, nog heel kleen. Zij was 's morgens vroeg geboren. Moeder vroeg: 'Vind je dat fijn?' Hij schudde slechts zijn hoofd en zei verbolgen: "Het had een jongen moeten zijn." |
Wanneer plaat #1 de plaat is waarop de
bladmuziek is afgebeeld, dan is deze serie van 15 lantaarnplaten helemaal
compleet. De eerste plaat (#2) heeft waarschijnlijk ooit een ontbrekende of gebroken plaat vervangen omdat de kleuren van kleding en vloerkleed afwijken. |
||
Kenilworth. Kenilworth is een stad en burgerlijke parochie in Warwickshire, Engeland, in de buurt van Coventry en Warwick en 140 km ten noordwesten van Londen. De stad staat bekend om de uitgestrekte ruďnes van Kenilworth Castle en was de achtergrond voor Walter Scott's roman Kenilworth (1821). De roman Kenilworth gaat over het geheime huwelijk van Robert Dudley, Earl of Leicester en Amy Robsart. De twee houden allebei hartstochtelijk van elkaar, maar Robert wordt gedreven door ambitie. Hij is de lieveling van Koningin Elisabeth, en alleen door zijn huwelijk met Amy geheim te houden, kan hij hopen te stijgen naar de macht die hij wenst. Uiteindelijk ontdekt de koningin de waarheid, tot schande van Robert. De onthulling is te laat gekomen, want Amy is vermoord door de nog ambitieuzere rentmeester van de graaf, Varney. |
||
Kenilworth Castle, general view, plaat 8,3 x 8,3 cm. | ||
1. Miles Gosling introduces Tresillian to the visitors assembled at the Black Bear Inn. | 2. Tresillian's Interview with Amy at Cumnor Hall. | 3. Wayland Smith's Cave. |
4. Varney pleads Leicester's cause, and Leicester's suspicion of his fidelity. | 5. Leicester's Banquet to Elizabeth. | 6. Elizabeth's Interview with Amy. |
7. Leicester's Visit to Amy. | 8. The Murder of Amy. | 9. Leicester's Castle, with Portraits of Amy and Leicester. |
Eén lantaarnplaat uit een andere set lantaarnplaten die aantoont dat de kwaliteit van de plaat voor een groot deel bepaald werd door de artiest die de platen inkleurde. De linker plaat heeft meer rijkdom aan kleuren en laat veel meer details zien, zoals het vuur en de rook in de open haard. | ||
Cottar's Saturday Night De Hutbewoners op zaterdagavond. Een set van acht toverlantaarnplaten naar het gelijknamige gedicht van Robert Burns. De gravures zijn gemaakt door William Miller. Een ‘Cotter’ (of ‘Cottar’) was in de tijd van Burns een arme boer die van de eigenaar van het onroerend goed een hut of huisje kreeg in ruil voor arbeid in plaats van huur te betalen. Dit gedicht vertelt hoe de Cotter en zijn gezin de tijd nemen om op een zaterdagavond na hun arbeid te ontspannen, wetende dat de zondag een rustdag is. Deze set is geproduceerd door G.W.W. (G.W. Wilson & Co.) Een soortgelijke set gemaakt door York & Son bevat negen platen met Burns portret als plaat# 1. De onderstaande opnames zijn afkomstig uit de York-set. |
|
1. The miry beasts retreating frae the plough | 2. The toilworn Cotter frae his labour goes |
3. At length his lonely cot appears in view | 4. The lisping infant prattling on his knee |
5. Their eldest hope, their Jenny, woman grown | 6. But hark! a rap comes gently to the door |
7. O happy love! where love like this is found |
8. The cheerfu' supper done, wi' serious face |
Deze plaat komt uit de serie 'Life of Robert Burns' en is getiteld 'Tam O'Shanter Inn, High St. Ayr.'. |
Tam o' Shanter Nog een serie toverlantaarnplaten naar een prachtig episch gedicht waarin Robert Burns een levendige beschrijving geeft van de drinkende klasse in de oude Schotse stad Ayer aan het eind van de 18e eeuw. De gravures zijn gemaakt door William Miller. Helaas ontbreekt plaat #4. |
1. Nursing her wrath to keep it warm | 2. The Soutar tauld his queerest stories |
Helaas ontbreekt plaat #4 van deze serie. | |
3. Nae man can tether time or tide, / The hour approaches Tam maun ride | 4. And, vow! Tam saw an unco sight |
5. And scarcely had he Maggie rallied, / When out the hellish legion sallied | 6. Ae spring brought off her master hale, / But left behind her ain grey tail |
Meer series..... |
©1997-2023 'de Luikerwaal' Alle rechten voorbehouden. Bijgewerkt tot 18-06-2023. |